dijous, 2 de novembre del 2017

Classe 15: Presentació Tema 6

QUÈ HEM APRE`S I QUÈ HEM FET?
En primer lloc, els meus companys han presentat el tema 6  anomenat "L'organitazció de les Tic als centres d'educació infantil i primària" i les idees més importants són:

Introducció
Vivim en una societat de red que es desenvolupa entorn a les TIC. A partir d'aixó, ha aparegut la societat de la informació i la comunicació i s'han de fer les següents adaptacions:
-Adaptació de la societat
-Adaptació de la rutina diària
-Adaptació de l'educació
-Adaptació del professorat i l'alumnat

Normativa
-LOE (2006): insistia en millorar la qualitat i la eficàcia del sistema educatiu i una millora competència digital.
-Reial Decret: estableix els requisits mínims dels coneixements d'infantil, primària i secundària
-LOMCE (2013) no està instaurada en infantil.

Les competències bàsiques son 8:
-Participació de l'alumnat
-Organització del centre
-Normes de règim intern
-Metodologíes
-Recursos didàctics
-Acció tutorial 
-Activitats

En la Comunitat Valenciana es reduiexen a 7 les competències bàsiques, que son:
-Comunicació lingüística
-Competència matemàtica i competències bàsiques en ciència i tecnologia CMCT
-Competència digital
-Aprendre a apredre
-Competències socials i cíviques
-Sentit de la iniciativa i esperit emprendor SIE
-Consciència i expressions culturals CEC

Ha de haver un director que efectuarà la proposta del coordinador de les tecnologies de la informació i la comunicació (Tics). Les tasques que haurà de realitzar són: 
1. Coordinar l'ús de les Tics al centre, dinamizant la seua integració curricular
2. Exercir de interlocutor 
3. Confeccionar l'inventari de màquines, aplicacions amb llicència privativa, material informàtic i resposabilitzar-se que estiga disponible i en òptimes condicions d'utilització. 

Models Organitzatius i Curriculars
-Integració de les Tics i Organització escolar
Per a l'organització escolar van ser determinants l'estil d'organització i recursos, les Característiques i peculiaritats i la Funció que exercixen

Ha de tindre en compte per a la introducció de les Tics el sistema educatiu, l'estructura de la institució, el context d'ensenyança-aprenentatge i l'entorn de l'aula

Amb les Tics apareixen: els centres de recursos, l'aula d'informàtica, la pizarra electrònica i el racó de l'ordinador
-En quant a les formes de treball, poden ser de forma individual, cooperativa, a distància, per projectes...

L'Organització
Lorenzo (1997) va marcar 3 modalitats:
- Tallers i racons: selecció, organització i distribució dels materials i recursos
- Centres de recursos: requereixen l'existència de responsables de mitjans audiovisuals en els centres
- Departaments d'activitats complementàries i extraescolars: permeten el treball de l'alumnat en situacions flexibles d'agrupament

Característiques del mitjans:
-Útils per al professorat i alumnes
-Fàcil maneig
-Característiques tècniques adequades (iluminositat, volum)
-Flexibilitat d'ús
-Fàcil localització de material
-Utilizats al màxim els recuros digitals

Canvis en les organitzacions educatives
A nivell de centre
Es produeix un canvi cap a una cultura cooperativa:
-Major col·laboració i comunicació entre els professors
-Sentiment d'unitat
-Major implicació del professorat

Percepció de les Tic
El professorat perceb les Tic en l'educació des d'una ideologia reformista i tecnòcrata, i les consideren recursos valuosos

Ús de les Tics a les escoles:
Ha suposat pocs canvis metodològics:
-Classes més actives i participatives
-Aprenentatge autònom de l'alumnat
-Adquisició de coneixements a través de treballs d'investigació.

En relació a la seguretat
El professorat està satisfet amb la seguretat, velocitat i estabilitat de la xarxa del centre, encara que no ho està menys amb altres equips físics com CPUs, impressores, portàtils...

Hem vist un video anomenat "Introducir tecnologías en el aula"



PLA TIC
Objectiu: l' aprenentatge i l''us del llenguatge de les tecnologies de la informació i de la comunicació (Tic)
Punts estratègics
 -Administració innovadora, eficient i conscient
-Serveis moderns, segurs, inclusius i integrats 
-L'enfortiment del sector TIC i la transformació del model productiu, millorant l'atenció a la societat civil i la relació amb el món acadèmic.

Característiques: organitzat, objectius clars, contextualitzat, viable i flexible i consensuat
Elements:
-Contextualizació del Pla tic
-Objectius generals
-Estratègies per a la coordinació, difusió, i elaboració en el centre: equip docent coordina les tics
-Organització de  les infraestructures i recursos disponibles
-Tractament de la informació i competència digital en la programació de l'aula

La Competencia Digital
Són les habilitats per a trobar, obtenir, procesar i comunicar la informació i transformar-la en coneixement.
Aquesta competència s'inclou dins del currículum de la LOGSE (2013) a partir del tercer nivell del segon cicle (5 anys)
Finalitat: és un instrument d'aprenentatge per a aprendre sobre les Tics, de Tics i amb les Tics.
Dimensions: Fluidesa tencològica, Aprenentatge- Coneixement i Ciutadania digital.

Les Tic en les aules d'infantil
Inici de les tic
A les 2 anys, i fomenten la participació activa de l'aprenentatge per no poden sustituir la manipulació i experimentació directa.

Dimensions:
1. EINA DE COMUNICACIÓ: comparacions simples entre el telèfon i el correu.
2. CONTROL I MODELITZACIÓ: seguir les instruccions del docent.
3. FORMES DE TREBALL: permet el treball individual, en parelles o en grup.
4. AULES:
-Han de estar bé equipades amb equips informàtics, un ordinador per a cada un
-Utilitar diferents programes convencionals per a treballar la creativitat 
-Donar prioritat al ritme individual de cada alumne en l'adquisició de nous continguts

Altres plans
Pla Integra-Tic:
-L'ús de les Tic en un element integrador i innovador
-Facilitar l'accés de tot el alumnat a les Tic
-Aconseguir una integració millor i més fàcil i una millora en la seua qualitat de vida
-Facilitar el procés d'aprenentatge al alumnat que per algun motiu de salut no pot assistir al centre educatiu per un llarg periode de temps
-Facilitar la integració de l'alumnat estranger al sistema educatiu

Pla Més-Tic
-Generalitzar l'ús d'infraestructures tecnològiques innovadores en els centres educatius dependents de la Generalitat
-Crear aules d'informàtica
-Reposar tot el material que queda obsolet.

Pla Itaca (Projecte d'Innovació Tecnològica Administrativa per a Centres i Alumnat de la Conselleria d'Educació)
-Sistema d'informació centralitzat que connecta a tots els membres que formen part del sistema educatiu valencià.
-Més de 2.000 centres educatius, a més de 60.000 professors i a més de 700.000 alumnes.
-Cada alumne tindrà assignat un "Número d'Identificació de l'Alumnat", el NIA.

Experiències de les companyes a la Fira de Madrid de la setmana passada:
-Ens han mostrat alguns recursos tecnològics com la realitat virtual, smile and learn, educació 3.0, e-Blackboard, impresoras 3D, next, orles en moviment.
A més ens han posat un video sobre la Fira de Madrid anomenat "Que es la biblioteca inteligent de smile an learn"

Després, el professor ens ha explicat com disenyar la nostra Webquest, és a dir, com crear la nostra plantilla en Googlesites per a introduir tota la informació que hem posat en la plantilla.

Per últim, ens ha donat temps per a treballar en grup acerca de la Webquest.

ENLLAÇOS D'INTERÉS:
Fira Madrid: La Enseñanza del Futuro: http://www.telemadrid.es/noticias/sociedad/noticia/simo-une-educacion-y-tecnologia-con-realidad-aumentada-y-robots-interactiv

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada