dimarts, 5 de desembre del 2017

Classe 24: Presentació Tema 14

QUÈ HEM FET I QUÈ HEM APRÈS?
Hui els nostres companys han exposat el tem 14 anomenat "Internet com a mitjà de iformació, comunicació i aprenentatge" i les seues idees més importants són les següents:

Introducció
-Internet és l'abreviació d'INTERconected NETworks i és el resultat de la interconexió de miler de xarxes d'ordinadors distribuits per tot el món mitjançant un protocol de comunicacions, creant una xarxa virtual de recursos i serveis.
-És un medi de comunicació bilateral directe i lliure, entre individus i istitucions públiques i privades, que permet l'intercanvi de textos, imatges, sons, videos...
-I per tant és una innovació en els processos d'ensenyança-aprenentatge.

Web 2.0 Model actual de la xarxa
Consisteix en un conjunt d’aplicacions web enfocades a l’usuari, creada en 2004, ñes una nova actitud cap a la tecnologia, amb col·laboració i participació.
El Cloud computing: tecnologia en la que els recursos y serveis informàtics (infraestructura, plataforma, aplicacions) són oferits i consumits com a servies a través d’Internet.

Recursos i Aplicacions de la Web 2.0
-Aplicacionscom per exemple blogger, flick, youtube, wikipedia, google maps.
-Canvi en la forma d’emmagatzemar la informació, de escriure-la i de comunicar-la (dades emmagatzemades als servidors a Internet i no l’ordenador de l’usuari)
-Ferramenta de treball ———> Ús social.
-Web 2.0 ——-> “Web social’’.

-Xarxes socials como a medi socialitzador.
-Interconnexió social molt major: es poden realitzar contribucions en la mateixa mida que rebem informació i utilitzem serveis.
-La web aporta recursos per utilitzar l’internet en diferents àmbits: informacio, comunicacio I aprenentatge.

Internet com a recurs per a l’informació:

E-contenidos: ofereixen més possibilitats d’interactuar amb l’informació.
Ús que donen els usuaris als llocs de la web 2.0:
1. Majoria socialitzadora
2. Entusiastes
3. Creadors
4. Corporatius
La majoria del professorat universitari se situaria en la primera tipologia.
Usuaris pasius >> Usuaris actius que participen en la construcció de la web.
Incloent: gadget, widget y mash-up en les nostres propies webs, blogs i escritoris personalitzats gracies al embled.
La selecció de continguts no depen dels coneixements informátics sino dels coneixements pedagógics del docent.

Avantatges:
•  Posibilitat de comunicació
•  Entorn propici per al treball cooperatiu
•  Punt de trobada entre professors y estudiants de tot el món
•  Accés fàcil y económic a la informació
•  Desenvolupament de destreses socials i cognitives
•  Desenvolupament d’habilitats de búsqueda, selecció i organització
•  Difusió universal de les creacions personals

•  Construcció compartida del coneixement

Disavantatges
-Quantitat i qualitat de la informació cercada a la xarxa
-Estabilitat en les connexions
-Saturació de la informació
-Deshumanització de l’ensenyança

-Aparició de pàgines perilloses


L’INTERNET COM A RECURS DE COMUNICACIO
-La competència comunicativa es va dessarrotllant al mateix temps que les característiques de la societat corresponent.
-Amb el pas del temps sorgeix la digitalització, que  obri nous camins de codificació i manipulació.
-Gràcies a les TIC es consolida una situació de comunicació molt diferent a la que proporciona el text.
-Apareixen els “hipermedis” que són els que representen la nova situació, on no n’hi ha sols un recorregut, sinó diversos.

-Text i hipermedia són dos formes de comuniació diferents però complementàries.

Evolució dels recursos comunicatius en Internet
-En els primers anys d’internet, trobabem el inconvenient de la distància de l’alumnat i el professorat.
-Hui dia n’hi existeixen xarxes de telecomunicacions per l’educació d’un gran abast. D’aquesta manera trobem:

  • -L’ús dels correus electrònics.
  • -Transferència d’arxius.
  • -Búsqueda de informació.
  • -Investigació sobre les fonts de informació fins el intercanvi de experiències per videoconferències, que permeten celebrar reunions a distància.
-Per tot allò, parlem de les modificacions dels alcanços de la comunicació.
-Internet és molt valiós per beneficiar-se de punts de vista diferents i noves realitats culturals. 
-La informació prové de diverses regions geogràfiques quan es tracten temes relacionats amb les diferències i la diversitat a l’aula, així com la solució de problemes o la empatía.

Web social, xarxes socials i e-ciutadà
La web 2.0 és denominada web social . En aquesta, estan com participants els e-ciutadans o ciutadans electrònics, és a dir, el grup de persones que fan ús de diferents plataformes per comunicar-se.

Podem definir xarxes socials com ferramentes telemàtiques que permeten crear un usuari amb el seu respectiu perfil de dades sobre sí mateix en la xarxa i compartir-lo amb els altres usuaris.
-Quan parlem d’aprenentatge i de formació no ens referim solament a l’ensenyança reglamentada, sinò que és en aquest moment on apareixen les xarxes socials educatives. En aquest moment conflueixen la comunitat educativa, professors, pares i alumnes.
-La funció bàsica de una xarxa social educativa és facilitar la comunicació, colaborar i treballar conjuntament a través de la xarxa.
-L’objectiu d’aquestes xarxes serà crear una interconnexió professor-alumne, alumne-alumne i professor-professor com a model d’aprenentatge col·laboratiu, cooperatiu i interdisciplinar.
-Solen tindre ferramentes de comunicació com el xat, mensatjes privats així com la creació de grups entre diverses persones.

Com a exemples de xarxes socials educatives trobem EDMODO i DIIPO (on interactua el professor i l’alumnat)

Comunitats d’aprenentatge i la importància de la comunicació
Una comunitat virtual apareix quan un grup de persones, una comunitat real, siguen professionals, estudiants o un grup amb aficions comuns, usa la telemàtica per a mantindre i ampliar la comunicació. El fet de que la interacció es puga realitzar entre persones físiques però enllaçades per mitjà de xarxes telemàtiques és el que porta a parlar de comunitats virtuals.

Comunitat virtual ————————————-> Comunitat virtual d´aprenentatge.

Beneficis:
- Activitat i col·laboració
- Consideració del coneixement com una construcció dinàmica
- La responsabilitat de compartida entre els membres de la comunitat

- Importància del diálogo que permet una major interacció i participació

Una comunitat d´aprenentatge es un grup de persones que aprén en comú, utilitzant ferramentes comuns en un mateix entorn i generant les estratègies d'aprenentatge corresponents (García Laborda, 2010)

Empleo de les xarxes socials en l'ambit educatiu.
Tractar-se amb màxima atenció i consens entre alumnes, pares i professors
Ús responsable 
El docent ha de comprometre's a investigar, innovar, experimentar i utilitzar les medis que es dispose a fi d'organitzar una xarxa social en l'aula amb fins educatius de manera que siga un òptim i honrat mig d'aprenentatge.

Videoconferències
Conjunt de hardware i software que permet la connexió simultánea en temps real per mitjà d'imatge i so que fan relacionar-se i intercanviar informació de forma interactiva a persones que es troben geogràficament distants, com si éstingueren en un mateix lloc de reunión» (Cabero y Prendes, 2009, 24, citado en Cabero, 2000, 98).

A més de visualitzar la imatge i el so del company amb qui estem realitzant la videoconferència , permet compartir sons, documents e inclús tindre una

-Tipus: d’escriptori (ordinador i web cam); d’aula (compartir aula , vdeos, datos); de reunió (permet dirigida per tecnologia o docent)

Usos aula i estratègies
-Suport a l'educació social
-Atenció a alumnat malalt o itinerant
-Faciliten la gestió per a directius
-Ajuden a la integració de les TIC
-Consulta de tutories a través de videoconferències
-Possibiliten la comunicació amb estudiants d'altres països
-Promou la interacció social





Mètode d'ensenyança                                                      Estratègies didàctiques
Expositiu                                                                        Classe magistral, estudi de casos i invitació                                                                                             d'experts

Demostratiu                                                                  Demostració d'objectes i resolució de problemes

Participatiu                                                                     Debats i discusions i preguntes i respostes

Col·laboratiu                                                                  Realització de tasques i treball en grup

Programes que permeten realitzar videoconferències
Skype, ichat, adobe connect, tokbox, googles hangouts


Internet com a recurs d’aprenentatge

Ací parlarem sobre sobre les aportacions específiques que dona la xarxa social al món de la comunicació:
-Aprendre fent (learning-by-doing)
-Aprendre interactuant (learning-by-interacting)
-Aprendre buscant (learning-by-searching)
-Aprendre compartint (learning-by-sharing)

Internet ofereix recursos en el procés d’ensenyança-aprenentatge. Són instruments que: afavoreixen les conformacions de xarxes de comunicació basades en la cooperació, motivades per la innovació i generació de coneixements. 

L’ensenyança-aprenentatge tradicional dona pas a nous aprenentatges creats pel e-learning 2.0, on naix el connectivisme.

Siemens
Siemens defineix el connectivisme com “la integració de principis explorats per les teoríes del caos, xarxes, autootganització i compleixitat”.

Aquest autor plantetja que l’aprenentatge pot residir fora de nosaltres i està enfocat a connectar conjunts d’informació especialitzada.

Els seus principis són els següents:
-L’aprenentatge i el coneixement depenen de la diversitat d’opinions.
-L’aprenentatge és un procés de connectar fonts d’informació especialitzades.
-L’aprenentatge pot residir en dispositius no humans.
-La capacitat de saber més és més crítica que aquell que es sap en un moment exacte.

-L’habilitat de vore connexions entre àrees, idees i conceptes és una habilitat clau.

Principis didàctics per l’ús de l’internet a classe
-Els programes informàtics són poderoses ferramentes de pensament i de transformació de l'aprenentatge, a l'ajudar a aprendre elements nous, disminuir els marges d'error en diferents operacions, eliminar rutines i permetent una major dedicació per part del que aprén a la resolució de problemes, a la creativitat i a la reflexió.

-Els programes més importants que s'utilitzen en les aules són:

  • Els processadors de textos 
  • Les bases de dades 
  • Els fulls de càlcul 

-Programes per a elaborar: gràfics i estadístiques, per a presentar missatges, per a portar comptabilitat, emmagatzemament, facturació, disseny i dibuix publicitari, per a dibuix tècnic o en tres dimensiones... Hi ha programes per a tot i cada professió ha de fer-se amb el domini dels seus.

Mooc

És un Curs Online, en obert i massiu. Traduint-ho un poc, la qual cosa vol dir és que és un curs a distància, accessible a través d'internet on es pot apuntar qualsevol persona i pràcticament sense límit de participants.

Tipus
Hi ha diverses formes de classificar els cursos MOOC. La més coneguda distingix dos tipus de MOOC: 
Els MOOC conectivistes (cMOOC) i els MOOC comercials (xMOOC).
Els xMOOC, són els cursos que s'han fet més populars, els que s'oferixen a través de plataformes comercials o semicomerciales com Coursera, edX i Udacity. Estos MOOC posen el seu èmfasi en un aprenentatge tradicional centrat en la visualització de vídeos i la realització de xicotets exercicis de tipus test.

Nooc

És un NANO Curs Obert, Massiu i En Línia (NOOC) li dóna als participants l'oportunitat d'explorar, aprendre i ser avaluats sobre un element clau d'una competència, una destresa, o una àrea de coneixement en un període de temps que pot anar des d'un mínim d'1 hora fins a un màxim de 20 hores d’esforç.

Tipus
El més important es NOOC INTEF creat per el Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del Professorat.
Característiques de NOOC INTEF:
-Model més flexible.
-Gratuïts
-Insígnies digitals específiques.
-3 Hores de esforç estimades.
-Modulars.

-Conectats i conectivistes.

Flipped clasroom o classe invertida
És un model pedagògic que planteja la necessitat de transferir part del procés d’ensenyança-aprenentatge fora de l'aula a fi d'utilitzar el temps de classe per al desenrotllament de processos cognitius de major complexitat que afavorisquen l'aprenentatge significatiu.


La implementació d'aquest model s'ha vist afavorida per les potencialitats que la Web 2.0 oferix per a la busca, creació, publicació i sistematització dels recursos a través d’internet.


Què és l’aprenentatge online? (E-learning, Blended learning, M-learning)
L'educació online, és una modalitat de l'educació a distància, que utilitza Internet amb totes les seues ferramentes tecnològiques de la informació i la comunicació per a realitzar el procés d'ensenyança-aprenentatge.
E-learning és  quan es desenrotlla per mitjà d'operacions electròniques i en les xarxes, també es denomina educació. Es a dir: quan està completament virtualizada i treballa per mitjà d'una plataforma: un espai o portal creat específicament per al dit fi.
 Blended learning és una ensenyança semipresencial, la qualpot relacionarse de vegades amb el e-learning.

I per últim m-learning que és un aprenentatge electrònic mòbil com a metodologia d'ensenyança i aprenentatge que es val de xicotets dispositius mòbils com ara smartphone, PDA, pastilla, PocketPC, ipod i qualsevol altre dispositiu de mà que tinga alguna conetividad sense fil.

Proyecto tablets para educacion parvularia 

Avantatges
-Estudiant com a protagonista de la formació amb ritme d'aprenentatge personalitzat
-Connecta a estudiants de diferent localizacions.
-Permet avaluació individual.
-Contingut actualitzat i possibilitat d'adaptar-se a les necessitats immediates de l'alumnat.
-Permet estendre la formació a un número major de persones.
-Permet l'ús de diferents plataformes i la incorporació de diversos recursos i ferramentes de comunicació, tant síncrona com asíncrona.
-Reducció de costos a l'hora de realitzar les activitats i estalvi a l'eliminar pèrdua de temps per desplaçament.

Inconvenients
-Necessitat de recursos materials i de coneixements previs per part de l'estudiant.
-Necessitat d'adaptació a nous mètodes d'aprenentatge i al treball col·laboratiu.
-Les activitats online requerixen molt de temps.
-Degut als drets d'autor i a la impossibilitat de compartir segons quins recursos, potser està limitat.
-Possibilitat de tendir a l'aprenentatge memorístic si no està ben dissenyat.
-Necessitat d'una infraestructura física i de personal tècnic de suport.
-Amplada de banda de vegades dificulta l'accés.
-Cost per a adquirir l'equip necessari.
-Porta més temps i més diners el desenrotllament que la distribució.

-Falta d'experiència educativa en la seua consideració com a mitjà de formació.

Les xarxes del futur
Web 1.0 ————————>  Web 2.0 ——————> Web 3D ————————-> Web 3.0
Centra el seu objectiu en la intel.ligència artificial i  la innovació tecnològica.
Característiques de la web 3.0:
Més semàntica e intel.ligent
Accesible
Més ràpida
Facilitat en la navegació
Espais tridimensionals
Web Geoespacial



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada